Yusuf BESALEL
Birçok dilde Bibl olarak anılan Kutsal Kitap İbranice kutsal yazıları içerir. Bibl kelimesi, yunancadaki biblia (kitaplar) sözcüğünden gelir. Bu terim İbranicedeki A- Sefarim (kitaplar) teriminin tam karşılığıdır. Bu tanımlama Helenistik dönemdeki Yahudiler arasında dahi yaygın olmuş olup: bu Yahudiler, Kutsal Kitapı Yunanca şekline tercüme etmişlerdir. Sifre a Kodeş (Kutsal Kitaplar) veya Kitve a Kodeş (Kutsal Yazılar), eski zamanlardan Orta Çağa dek kullanılmış olan tabirlerdir. Bu tabirler, metinle ilgili başlıca iki kavramı vurgulamaktadır: İlahi esinlenmesi ve yazılışında kati şekil. Kutsal Kitapın yazılış tarzı başka bir terimle daha tariff edilmektedir: Mikra (okuma). Bu da, Kutsal Kitapın sesli olarak etüt edilebildiğini ortaya koymakta ve onun ibadet faaliyetinde halk önünde açıkça okunabildiğine işaret etmektedir. İbranicede geçerli olan Tanah tabiri se, İbrani Kutsal Kitabının üç bölümü olan Tora (Pentakök), Neviim (Peygamberler) ve Ketuvimin (Yazılar) baş harflerinden (ta Nah) oluşmuştur. Hıristiyanların kullandığı Eski Ahit terimi de Yeni Ahitten İbrani Kutsal Yazılarını ayırdetmek maksadıyla kullanılır
Kutsal Kitapın metni İbranice dilinde yazılmıştır. Bunun istisnaları şöyle sıralanabilir: Yaratılıştaki iki kelime (Yaratılış 31:47), Yermiyaudaki bir ayet (10:11) ve Aramice yazılmış olan Daniel Kitabındaki (2:46- 7: 25) ve Ezra Kitabındaki (4:8 6:18, 7:12- 6) bölümler. Kutsal Kitaptaki İbranice homojen değildir. Çünkü bu lisan birçok zaman katmanının dilini hatta bazı değişik lehçeleri muhafaza etmektedir.
Kapsam: İbrani Kutsal Kitabı üç bölümden oluşmaktadır:
1. Pentakök - beş kitap (Tora): Bu bölüm. Kutsal Kitapın ilk beş kitabını ihtiva etmektedir: Yaratılış, Çıkış, Levililer, Sayılar ve Tesniye. Yahudi dini geleneğine göre tüm Toranın yazarı Moşe Rabenudur. Fakat Kutsal Yazılarda buna dair açık bir ifade yer almamaktadır. Bunun en iyi açıklaması. Moşeden bir yasa sunucusu olarak bahsedilmesinde yatmakta olup, Tesniye (31:9- 12) içindeki bazı değinmelere dayanmaktadır. Bununla beraber Toranın temel anlamı eğitimdir ve herhangi bir şekilde yasal ve dinsel uygulama talimatlarıyla sınırlı değildir.
Kaynakça: "Yahudilik
Ansiklopedisi", Cilt I, II, III
Yusuf Besalel